Pikavisiitti poiki pisteet Oulunsalosta

Ykköspesisjoukkue kartutti pistepottiaan täydellä kolmella paunalla hämmentävän lyhyen pesiskamppailun jälkeen Oulunsalossa 0-2 (1-2, 1-2). Ainoastaan hieman yli puolitoista tuntia kestäneen ottelun paras anti nähtiin räpylät kädessä. Tuulisessa kelissä kummankin joukkueen sisäpeli jäi vaisuksi, mutta vierailija teki välttämättömän minimin jaksovoittojen kannalta.

Varsinkin ottelun ensimmäistä jaksoa haastoi Vieno-myrskyksi nimetyn säärintaman rippeet meren läheisyydessä pelatussa ottelussa. Voimakas vastatuuli vei enimmän terän varsinkin kovista lyönneistä, eikä kumpikaan joukkue päässyt herkuttelemaan tilannemäärillä. KPK-kapteeni Mette Leskinen jatkoi voitokasta hutunkeittotyöskentelyä, joten KPK sai aloittaa ottelun puolustuspelillä. Oulunsalon Vasaman ensimmäinen rynnistys poiki yhden kotiutusyrityksen Jenni Nättisen kotiuttaessa Mikaela Kontua, mutta Pallokerhon kakkosvahti Oona Liimatainen teki laadukkaan perussuorituksen kautta juoksuhaaveet tyhjiksi. Kajaanilaisten ensimmäisessä sisävuorossa ei mailasuoritusten laatu ollut kohdillaan. Nelli Huotari pääsi kuitenkin kotiuttamaan Oona Tuonosta, mutta merkattu lyönti nousi kopiksi. Kun KPK taikinoi itse kaksi ykköspaloa ja yhden kärpäsen, ei vuorossa nähty jatkuvaa painostusta emäntien ulkokenttään. Ilmeisesti Vasama kuitenkin otti sinisistä hieman mallia, sillä heidän seuraava vuoronsa sisälsi niin ikään kaksi ykköspaloa. Kun Tiia Jokela käräytti vielä Anne-Mari Rinteen kolmospesälle, jäi kotijoukkue toisessa vuorossaan ilman takatilanteita. Toisen tasoittavalla oli KPK:n kakkoskärjen vuoro yrittää. Lyöntijärjestyksen jälkimmäinen puolikas ei kuitenkaan onnistunut ensimmäistä paremmin, sillä myös toinen sisävuoro oli hyvin nopeasti ohi eikä kotiuttamaan päästy.

Ottelun ensimmäisen jakson toiselle puolikkaalle KPK terästi peliään entisestään. Ulkopelin suhteen tämä tarkoitti sitä, että Vasaman yrityksen pysäytettiin jo kakkospesälle – kolmannen aloittava olikin kokonaisuudessaan oiva ulkovuoro kainuulaisvierailta. Kolmannen lopettavalla löydettiin myös sisäpeliin hieman lisää potkua, osin myös OsVan avustuksella: vaikka kärkipelaajat Tuononen ja Liimatainen eivät onnistuneet polun raivauksessa, Jokela ja Huotari järjestelivät hyvillä lyönneillä ja yhdellä harhaheitolla 1-3 –tilanteen, josta Iiris Huotari nakutteli pesät täyteen Mari Kemppaiselle. Kemppainen kiitti kumauttamalla kakkossaumaan ja Jokela syöksyi ottelun avausjuoksun. Kun myös tilanteen jatko onnistui, pääsi myös Leskinen purkamaan mielitilannettaan, ajolähtöä. Leskisen ensimmäinen oli mainio tillikka kolmossaumaan, mutta vielä nuorempi Huotari ei innostunut kotitaipaleelle. Seuraavalla lyönnillä Nelli päätti kuitata tilanteen ottamalla myös oman joukkueensa yllättäneen lentolähdön kolmospesältä ja pakotti Vasamalaiset räpylävirheeseen – 0-2. Vuoron lopussa myös kolmas jokeri Tuuli Toiviainen pääsi yrittämään kotiutusta, mutta kakkospesän päälle suuntautunut lyönti olisi vaatinut aavistuksen lisää sinappia taakseen: nyt kotijoukkue kesti ja poltti Iiriksen kotiin. Vihreissä pelannut kotijoukkue tuli neljännen aloittavalle tehtävänään puristaa jakso vähintään tasoihin. Kärkietenijä Vilja Tapiainen pääsikin hieman onnekkaasti ensin ykköselle ja toisella räpyläsylkäisyllä jo kakkospesälle. Vasaman pitkäaikainen sisäpelimoottori Annika Toikka järjesteli jo palottoman ajolähdönkin, joten Pallokerhon räpylöitä testattiin vielä jakson päätöshetkillä. Ensimmäinen kotiutusyritys siunautui Mikaela Konnun eteen, mutta vaikka lyönti kakkossaumaan oli varsin kelvollinen, oli takatilanteen puolustamisessa tänä vuonna varmasti suorittaneen Tiia Jokelan pelisuoritus vielä kovempi. Taululle ensimmäinen palo. Seuraavaksi yritti Mette-Marie Kontu, jonka hyökkäyslyönti suuntautui niin ikään kakkospuolelle, nyt Liimataiselle. Viuhuva polttoheitto kotiin ei tarttunut tällä kertaa KPK-lukkari Vilma Nevalaisen räpylään, joten OsVa rikkoi kuparisen Sara Kinnusen tuomana. Oulunsalo ilmoittautui toden teolla kamppailuun jakson tasoittamisesta ja sitä kautta mahdollisesti voitosta. Tasoitusjuoksua aikalisän jälkeen yrittäneen Nättisen viimeinen lyönti jäi kuitenkin laittomaksi toisen palon arvoisesti. Kahden palon ajolähdössä lyöntivuoron sai Rinne, joka koetteli vielä kerran Pallokerhon kakkospuolta. Nyt Liimatainen-Nevalainen –kaksikon yhteispeli kuitenkin toimi ja KPK pääsi nostamaan sormen pystyyn jaksovoiton merkiksi. Ensimmäinen jakso kesti ensimmäisestä syötöstä viimeiseen paloon mitattuna 38 minuuttia.

Tauon jälkeen oli aika jatkaa näytöstä, joskaan käsikirjoitus ei varsinaisesti muuttunut. Toisen jakson sisältä aloittanut kajaanilaisryhmä rakenteli välittömästi palottoman ajolähtötilanteen kärjestään. Nelli Huotarin säilytyskuvioon taiteilema keskinäpäys jäi hieman lyhyeksi, joten Tuonosesta merkattiin ensimmäinen palo. Seuraavaksi lyöneen Leskisen koukkunäpäys sen sijaan oli juuri oikean mittainen ja kun kovan myötäisen siivittelemä Liimatainen kirmasi tuulispäänä kotiin, oli Pallokerhon johtojuoksu tosiasia. Leskisen viimeisellä hänestä napattiin tilannetta jatkaessa takapalo ykköseltä, joten lisäjuoksuja haettiin kahdella palolla. Kemppainen yritti Leskisen tavoin jujuttaa vasamalaisia koukkunäpäyksellä, mutta tällä kertaa tuloksena oli kolmas palo Jokelasta kotiin. Kupletin juoni oli entisellään myös OsVan sisävuorolla: ensimmäisen aloittavalla mailan varteen ennätti ainoastaan neljä lyöjää, joista kaksi kärähti jo ykköspesälle ja yksi kolmospesälle. Ei takatilanteita tällä kertaa ja jo muutaman minuutin mittaisen rypistyksen jälkeen seurasi vuoronvaihto. Toisessa vuorossa myös KPK jäi ilman tilanteita, vuoroa sotkivat omat sisäpelin sakkaukset ja OsVa-lukkari Emilia Mansikka-Ahon nappaama pelin toinen kärpänen. Toisen tasoittavalla Vasama nosti tasoaan edellisestä ja rullaiskin koko lyöntijärjestyksen väliin jätettyä M-M Kontua lukuun ottamatta läpi. Kotiutusyritykset kuitenkin torjuttiin, kun Nevalainen jalkautui kotipesästä Toikan hyökkäysnäpäyksen perään ja Nelli Huotari siivosi Nättisen yrityksestä kolmannen palon kolmospesän takaa.

Kolmannen aloittava oli jälleen päivän ottelukuvan näköinen sisävuoro kajaanilaisilta. Kakkoskärjestä lähtenyt KPK-sisävuoro näki kuusi lyöjää mailan varressa ja ei ainoataan kakkostilannetta. Oulunsaloiset ottivat pallon kohdalta kiinni ja pallokerholaisten lyönneissä oli ”tupsauksen” vikaa. Kolmannen lopettava alkoi myös kotijoukkueella lyöntijärjestyksen peräpäästä. Vuokatin Vedon kasvatti Eerika Määttä pääsi etenijäjokerin roolissa vapaalla ykköselle, mutta tie tyssäsi kakkoselle, kun Heta Juvonen väläytti kolmoskopparin tontilta heittokättään Mette-Marie Konnun laadukasta kolmosjatketillikkaa vastaan. Kontu pääsi itse etenemään ja seuraava lyöjä Laura Sipola saatteli tämän aina kolmospesälle asti. Vapaa takatilanne pyöri aina numerolla 9 lyöneelle lukkari Mansikka-Aholle saakka, joka nautiskeli harvinaisesta lyöntivuorostaan antaumuksella: jo ensimmäisellä lyönnillä tarjoiltu ”nostokupperi” kakkosjatkeelle oli lupausta tulevasta, vaikkakin oli senttipelillä laiton. Toisella lyönnillä naksu keskemmälle ja tarkkaakin tarkempi sijoitus kakkospolttaja Jokelan ja kakkoskoppari Huotarin väliin. Kontu karkasi kotiin ja kotijoukkue tasoitti jakson. Tämän jälkeen KPK väänsi hanat taas kiinni ja nappasi tarvittavat kaksi paloa Nättisen lyöntivuorolla kotiin ja kakkoselle. Neljänteen vuoroon mentäessä pelin henki oli Kajaanin Pallokerholle selvä: juoksuja on tehtävä, mikäli täysi pistepotti kiinnostaa. Vuoroon lähdettiin omien perussuoritusten ja tutun pelisapluunan kautta. Tuononen kumautti itsensä pystärillä etenemään, Liimatainen hoiteli kolmosrajasta etupesät täyteen ja Jokela höynäytti Mansikka-Ahoa taktisella hudilla täyttäen loput kenttäpesät. Aikalisän jälkeen oli Nelli Huotarin vuoro purkaa perusajolähtöä. Nellin toisella lyöty yhden käden näpäys oli kuitenkin laiton ja tilannetta rauhoiteltiin viimeisellä tahallisella laittomalla. Toisena kotiutti Leskinen, jonka kolmospuolen vapaat eivät napsuneet aivan optimaalisesti. Mettekin hoiteli säilytyksen kunnialla runttaamalla kovan hermopallon kolmospolttaja Toikalle, joka tilanteessa kesti paineen. Juoksun lyöminen jäi Mari Kemppaisen harteille. Kemppainen tinttasi illan toisensa komealla merkatulla kakkoskopparin eteen ja Liimatainen rullaili 1-2 –johtojuoksun. Enempää juoksuja ei nähty ja viimeisen tasoittavalle lähdettiin jännittävässä yhden juoksun johdossa. Neljännen tasoittava oli Oona Liimataisen näytös. KPK:n porilaisvahvistus nappasi kaikki kolme paloa vuorossa: näistä ensimmäinen syntyi ovelan kuvionkäännön jälkeen kärkietenijä Tapiaisesta ykköselle. Toinen oli päivän komein yksittäinen räpyläsuoritus: kotijoukkueen Annika Toikka tarjosi pitkää vartta keskelle kenttää ja etulukijan paikalta ykköspesän takaa lähtenyt Liimatainen juoksi kentän halki tikkaamaan toisen palon Kinnusesta kakkoselle. Kolmas palo syntyi niin ikään ykköstilanteessa Liimataisen pompatessa kolmosjatkeelle suuntautuneen Sipolan lyönnin kopiksi ja käräyttäessä Mette-Marien kakkospesälle. Tunti ja kolmekymmentäkuusi minuuttia ensimmäisen syötön jälkeen oli kaksi jaksoa pesäpalloa ja vartin tauko taputeltu – KPK:lle voitto 0-2 (1-2, 1-2).

- AJ

KPK:n palkitut:

I Oona Tuononen
II Mari Kemppainen
Joukkueen sisäinen ”Kultakypärä”: Oona Liimatainen

Ottelun tilastot:

Edustusjoukkue pelaa jälleen tulevana sunnuntaina 20.6. Tuo ottelu pelataan kotikentällä Liikuntapuistossa Kiantaman isännöimänä klo 16 alkaen. Vieraaksi saapuvat viime vuonna lohkofinaalissa otelleet Pattijoen Urheilijat Raahesta! Tervetuloa kannustamaan KPK kauden ensimmäiseen voittoputkeen!