Kausi käyntiin kolmella pisteellä

Ykköspesisjoukkue pääsi pitkän odottelun viivästyksen jälkeen tositoimiin keskiviikkona Tyrnävällä. Viikon verran alkuperäisestä starttipäivästä odottelemaan joutunut Pallokerho oli ottelun alla täynnä intoa ja taistelutahtoa – olihan edellisestä sarjaottelusta (20.8.2020) ehtinyt jo tovi vierähtääkin. Tämä into realisoitui energisiksi peliesityksiksi, kun vierailija päihitti kotijoukkue Tempauksen puhtaasti 0-2 (2-7, 3-4).

KPK-kapteeni Mette Leskinen voitti hutunkeiton ja valitsi joukkueelleen puolustavan ulkovuoron. Superpesisjoukkue Kempeleen Kirin kanssa farmiyhteistyötä tekevä Tempaus oli saanut avukseen mm. joukkueensa pirteimmän esityksen tarjonneen Tiia Valtasen, joka iski avausvuorossa tilanteeksi 1-0 kovalla pommilla 3-saumaan. Juoksun toi niin ikään superpesiksessäkin kokemusta kerännyt Elina Kärsämä. Vierailijan räpylät kuitenkin kestivät vuoron muut hyökkäykset, ja KPK siirtyi tasaamaan ensimmäistä vuoroa tilanteessa 1-0. Heti sarjakauden ensimmäisellä sisävuorolla alkoikin rytistä: Nelli Huotari tinttasi kakkostilanteessa kovan siivun kolmosluukkuun, jonka turvin Tiia Jokela pääsi karkaamaan kakkospesältä suoraan kotiin saakka tasoittaen tilanteen. Samassa rytäkässä kotijoukkueen 3-koppari Maria Kaakinen loukkasi harmittavasti itseään syöksyessään palloa poikki viereiseltä hiekkakentältä. Tämä tarkoitti Kaakisen osalta valitettavasti sitä, että ottelu jäi puolikkaan vuoroparin mittaiseksi. Kajaanilaiset sen sijaan eivät olleet vielä valmiita: seuranneesta takatilanteesta Mette Leskinen iski pallon kolmosnurkan ”postimerkkiä” kohti ja Kaakisen tilalle vaihdettu Henriikka Anttila oli voimaton – kenttä rullasi kahden juoksun arvoisesti, kun Oona Liimatainen ja Huotari pinkoivat kotiin. Turkoosin joukkueen vuoron neljännestä pinnasta vastasi Vilma Nevalainen, joka piiskasi pallon pystärillä kakkospesän nurkilta puolittain läpi Iiris Huotarin tuodessa juoksun.>

Vierailijan räpylätyöskentely oli toisessa vuorossa laadukasta ja sai aikaan sen, että Tyrnävän yritykset tyrehtyivät pääasiassa jo ykköstilanteeseen – Oona Tuononen pelasi takalukijan tontilla varmaa peliä ja teki vuoron kaksi ensimmäistä paloa kakkoselle. Ainoastaan pallon valitettavan yllättävä pyöreys vei ”Tunalta” täydellisen vuoron, kun kolmannen palon paikassa peliväline pääsi pyörähtämään harmillisesti sormien lomasta. Vahingoilta kuitenkin selvittiin, kun etunimikaima Liimatainen nappasi seuraavasta tilanteesta vuoron päättävän takapalon kakkospesältä. TyTe jäi vuorossa ilman kolmostilanteita. Toisen tasoittavalla kuitenkin KPK-sisäpeli takkuili hieman. Ykköskärjellä oli vaikeuksia tilanteenteossa, mutta kakkoskärki rakenteli hyökkäyspaikan Iiris Huotarin, Nevalaisen ja Oona Markkasen onnistumisilla jokerikaksikolle Mari Kemppainen – Mette Leskinen. Vapaat lyönnit eivät tällä kertaa tuottaneet tulosta ja Leskisen viimeisen jäädessä kakkospolttaja Tuija Ahoselle, oli Iiriksellä tekemätön paikka edetä kotipesään.

Kolmannessa vuorossa päästiin jälleen juoksujen makuun. Tempaus rakenteli yhden palon ajolähdön Valtaselle, joka onnistui illan toisessa kotiutuksessaan, tällä kertaa keskisaumasta. Kavennusjuoksun 2-4 toi Erika Väliheikki. TyTe yritti vielä toistamiseen vuorossa, mutta Anttilan kotiutusyritys oli heppoinen ja Tuononen poltti Venla Timisjärven helposti kotiin. Kun tyrnäväläiset eivät onnistuneet toisen juoksun teossa lyöntikierroksen aikana, oli jälleen aika vaihtaa osia. Pallokerhon ykköskärki rakentelikin Tuonosen ja Jokelan onnistumisilla ja tempauslaisella harhaheitolla heti vuoron alkuun takatilanteen. Liimataisen ja Huotareista Nellin vapaat kotiutusyritykset eivät vielä onnistuneet, joten Tuuli Toiviainen kävi täyttelemässä tilanteen ajolähdöksi Leskiselle. Leskinen iski palloa keskisaumaan ja Tuononen toi kajaanilaisten viidennen. Kuudes juoksu syntyi Iiriksen painuvalla kumuralla, tuojana Toiviainen. Kun vielä Nevalainen kurmootti toistamiseen kakkospuolta Leskisen karatessa kotiin, alkoi jakson voittaja jo olla selvillä. Tyrnävä sai viimeisellä sisävuorollaan vielä kaksi kavennusyritystä aikaan, mutta Liimataisen ja Jokelan kovat polttoheitot tekivät kotijoukkueen kirihaaveet tyhjiksi. Jakso KPK:lle 2-7.

Pallokerho aloitti toisen jakson sisäpelistä. Alkuvuoro muodostui haastavaksi, kun Liimatainen asteli lyömään numerolla kolme tyhjä kenttä edessään ja palo taulussa. KPK ei kuitenkaan hätkähtänyt: nopeakinttuinen Liimatainen täytteli ykköspesän ja hänen jälkeensä Huotarit Nelli ja Iiris tarjoilivat vielä kolme komeaa sisäpelionnistumista: ensin Nelli näpäytti ”Liimiksen” kakkoselle ja Iiris siirteli tämän varsilyönnillä jo kolmoselle. Liimataisen hyvän etenemisen huomio myös pelinjohtaja Arttu Jurvakainen, joka kiitti hyvin ravatuista vaihtoväleistä laittamalla merkkiä päälle vielä Iiriksen viimeiselle lyönnille: pallo kakkospussiin ja Liimatainen syöksyi jakson avausjuoksun. KPK pelasi tämän jälkeen vuoron lyöntijärjestyksen peräpäähän asti ennen seuraavia kotiutusyrityksiä, joita syntyi lopulta vielä kaksi: parivaljakko Leskinen-N.Huotari ei onnistunut juoksunteossa, mutta toinen lyöjätykki Kemppainen onnistui – kaunis veto kakkosjatkeelle, Heta Juvonen toi 2-0.

Toisella jaksolla seurasi tämän jälkeen hienoinen suvantovaihe ja seuraavaa tilastomerkintää saatiin odotella tovi. TyTe sai ensimmäisellä vuorollaan kaksi kotiutusyritystä, joista ensimmäisen torjui takatilanteessa syvintä pussia vahtiva Tiia Jokela ja toisen taas vesitti hyvällä taktisella väärällään lukkari Nevalainen. KPK:n toisen aloittava jäi lyhyeksi, sillä kaikki kolme paloa syntyivät ennen numeroa viisi. Vuoroon mahtui kuitenkin kelpo kotiutusyritys, kun Nelli iski pallon keskelle taakse, mutta 3-koppari Anttila poltti Jokelan hyvällä suorituksella kotipesään. Myös toisen tasoittava näytti pitkään juoksuttomalta: kaksi ykköspaloa tauluun kolmesta ensimmäisestä lyöjästä lupaili hyvää vierailijalle. Tyrnävä kuitenkin pinnisteli takatilanteen, jossa lopulta kotiutuslääkkeeksi nousi aina ulkokentälle viheliäinen sopivasti epäonnistunutta kopinnostoa seuraava ”koppikumura” – tämän tarjoili Petra Nurro, ja onnistumisesta kiitti etenijänä Väliheikki. KPK kuitenkin poltti Nurron hetkeä myöhemmin kakkoselle ja kolmanteen vuoroon siirryttiin tilanteessa 1-2. Pallokerhon edellisen vuoron tapaan myös kolmas sisävuoro jäi hivenen torsoksi: kakkoskärki ei onnistunut tilanteen rakentelussa ja kaikki kolme paloa syntyivät jo välipesille. Oli taas puolustamisen aika.

Tyrnävän kolmannessa vuorossa oli paljon tuttua ensimmäiseltä jaksolta. Vaikka KPK:n ulkopeli häiritsi TyTen kärjen pelaamista, raapi sitkeä kotijoukkue jälleen takatilanteen yhdellä palolla lyöjätykki Valtasen eteen. Valtasen saumapommi oli kolmannen kerran rautaa, ja Väliheikki toi niin ikään kolmannen juoksunsa jakson tasoitukseksi. Johtojuoksukin oli Timisjärven lyöntivuorolla lähellä, mutta Nelli Huotarin todella kova ulkopelisuoritus piti pelin tasoissa. Neljänteen vuoroon siirryttiin jännittävistä tasalukemista 2-2.

Pallokerhon viimeinen rynnistys oli vaiheikas. Kärki rakenteli tilanteen yhdellä palolla kapteeni Leskiselle, joka oli onnistunut jo kolmeen otteeseen aiemmin. Tällä kertaa Meten viimeinen lyönti keskisaumaan nousi kuitenkin ilmaan ja kopiksi saakka, joten lupaava hyökkäys tyrehtyi tässä kohtaa haavoittumisiin ja KPK:n tilanne näytti jo ahtaalta. Kolmen pisteen voittoa ajatellen tulosvastuu siirtyi kakkoskärjen harteille. Iiris onnistui kentällemenossaan, mutta ykköstilanteessa Nevalaisen viimeinen näpäys oli laiton ja taululle ripustettiin jo toinen palo. Oona Markkanen tuli lyömään ahtaalta näyttäneessä tilanteessa. ”Omppu” kuitenkin näki ulkokentässä aukon, jota muut eivät olleet vielä nähneet: kova pommi ilmojen halki kohti kakkossaumaa sai hivenen vauhtia takalukija Ahosen räpylän nurkasta ja sujahti kakkoskoppari Kärsämän ohitse kohti Tyrnävän kirkonkylää. Iiris taisteli ykköseltä suoraan kotiin ja vuonna 2019 kunnareiden makuun päässyt (ja sittemmin yhden per vuosi kiertävä) Markkanen riehaannutti vierasjoukkueen kolmospesälle juhlimaan. Näissä Pallokerhon 2-4 johtolukemissa myös vaihdettiin vuoroa viimeistä kertaa. Kotijoukkue tuli vielä pinnan päähän Valtasen onnistututta jo neljännen kerran, mutta tasoitusyritykseen nähtiin jälleen komea ulkopelisuoritus KPK-polttaja Tiia Jokelalta. Seuranneessa kahden palon kakkostilanteessa pallo löysi tiensä Sara Moilasen räpylään, joka päätti ottelun polttoheitolla kolmoselle ja korjasi pisteet Tilausliikenne Jari Määtän bussiin ja kohti Kainuuta!

- AJ

KPK:n palkitut
1 Mette Leskinen
2 Sara Moilanen
Joukkueen sisäinen ”Kultakypärä”: Oona Markkanen

Ottelun tilastot:

Seuraavan kerran KPK mittelee sarjapisteistä kotiavauksessa tulevana lauantaina 12.6. Vieraaksemme Liikuntapuistoon saapuu lohkon ennakkosuosikin asemaan nostettu Mailattaret Vaasasta. Tervetuloa kannustamaan KPK voittoon!