KPK, SoJy ja urheiluakatemia yhteistyöhön

Kajaanin Pallokerho on solminut Vuokatti-Ruka Urheiluakatemian kanssa yhteistyösopimuksen, jonka ansiosta KPK saa naisille ja vanhimmille tyttöjunioreilleen päätoimisen ympärivuotisen valmentajan. Akatemian ja KPK:n päätoimisena valmentajana on 1.8. aloittanut Arttu Jurvakainen, viime keväänä valmistunut liikunnanohjaaja, joka jo viime sykstä lähtien on toiminut KPK:ssa osa-aikaisena valmentajana ja pelinjohtajana. Hän jatkaa seurassa samassa tehtävässä ainakin vuoden 2019 syksyyn saakka.

Tiedote 20.8. 2018
Pesäpalloon yhteinen kainuulainen malli — "vetovoima kasvaa entisestään"
Vuokatti-Ruka Urheiluakatemia haki kevään aikana yhteistyössä Sotkamon Jymyn ja Kajaanin Pallokerhon kanssa pesäpallon valmennuspäällikköä sekä kahta pesäpallovalmentajaa kokoaikaisiin työtehtäviin. Hakuaika päättyi toukokuussa ja valitut henkilöt aloittivat työtehtävänsä elokuun alussa.

Sotkamon Jymyn, Vuokatti-Ruka Urheiluakatemian ja Kajaanin Pallokerhon laaja-alaisempi yhteistyö jatkossa tarkoittaa alueen toiminnan terävöittämistä niin harrastaja- ja kilpapolulla. Harrastajapolun tavoitteet ovat lähitulevaisuudessa harrastajamäärien lisääminen ja pelitaidon parempi kehittyminen. Kilpapolun tavoitteena on tuottaa Suomen parhaita mies- ja naispesäpalloilijoita menestyviin Kainuulaisiin seuroihin.

Valmentajat on valittu

Valmennuspäällikön vastuun ottaa Saku Komulainen, lajivalmentajiksi poika- ja miespesäpalloon on valittu Teemu Körkkö (Sotkamon Jymy) sekä tyttö- ja naispesäpalloon Arttu Jurvakainen (Kajaanin Pallokerho). Valinnat palvelevat kaikkien osapuolten yhteisiä tavoitteita.

Erityisesti Kajaanin Pallokerhon ja Akatemian yhteistyön kautta saadaan alueelle nais- ja tyttöpesäpalloiluun päätoiminen valmentaja, joka seurakentässä tulee vastamaan B-tyttöjen ja naispesäpalloilun kehittymisestä. Naispesäpallon lippulaivana toimii Kajaanin Pallokerho.

— Valmentajan päätoimisuus ja Akatemian myötä saatava valmennusymmärrys ja -monipuolisuus tukevat seuran tavoitetta nostaa naispesäpallo takaisin Suomen huipulle. Tyttöpesäpalloilulla on Kajaanissa vankka asema, mistä kertovat muun muassa korkeat harrastajamäärät, Kajaanin Pallokerhon puheenjohtaja Jorma Säkkinen kertoo.

Akatemia verkoston kehittäjänä

Akatemia on ollut merkittävä valtakunnallinen huippujen kasvattaja pesäpallossa. Tänä vuonna naisten ja miesten Superpesiksestä löytyy noin viisi joukkueellista akatemian kasvatteja. Akatemian odotusarvona on myös se, että tulevaisuudessa Kainuussa on menestyvät edustusjoukkueet niin miehissä kuin naisissa. Toivon mukaan tämä yhteistyö luo pohjaa myös pohjan kestävällä ja menestyvällä naisjoukkueelle Kainuussa.
Akatemiajohtaja Janne Vuorinen uskoo kainuulaisen mallin kehittävän vetovoimaista pesäpallokokonaisuutta Kainuussa.
— Yhteinen tapa toimia huippu-urheilun ja koulutuksen arvostamisen osalta tuo vääjäämättä yhteistä hyvää niin toiminnallisesta, osaamisen ja myös taloudellisestakin näkökulmasta. Seurojen kanssa tulemme edelleen kehittämään kokonaisuutta Kainuussa.
— Akatemia haluaa osaltaan tukea kainuulaisten pelaajien mahdollisuutta kehittyä urallaan ja samalla olla vahvasti mukana kainuulaisten seurojen toiminnassa. Kun seuroilla menee hyvin, niin akatemiassakin laji voi hyvin, Vuorinen jatkaa.
Koulutusrakenteellisesti katsottuna akatemiatoiminta on valtakunnallisesti vertailtuna vahvalla tasolla, sillä toimintaa löytyy niin yläkouluvaiheesta, toiselta asteelta kuin Kainuun Prikaatistakin.
— Rakenne on kunnossa. Pesäpalloilijoita on jo vuosien ajan hakeutunut opiskelemaan Kainuuseen pesäpallo-opin perässä ja uskon, että tällä rytmin muutoksella vetovoima kasvaa entisestään, Vuorinen taustoittaa.
Parhaista parhaimmat
Sotkamon Jymyn superpesisjoukkueessa on totuttu näkemään vuosien saatossa useita, useita omia kasvatteja, jotka ovat kokeneet akatemiavaiheet alusta loppuun. SuperJymy Oy:n toimitusjohtaja Mikko Kuosmanen peräänkuuluttaa pelaajatuotannon perään.

— Haluamme terävöittää omaa pelaajatuotantoa erityisesti kärkipelaajista osalta. Tuotamme hyvää superpesistasoa olevia pelaajia, mutta se ei riitä. Meidän pitää tuottaa Suomen parhaita pesäpalloilijoita.

Kainuulainen malli vaatii yhteistyöseuroilta ja -tahoilta sitoutumista yhteiseen linjaan.

— Urheilijapolun pitää olla täydellisesti kunnossa, että pesis on isossa kuvassa elinvoimainen Sotkamossa ja Kajaanissa. Valtakunnallinen scouttaaminen ja ikäluokkien talentien rekrytoiminen täytyy niin ikään muuttua enemmän Kainuu-keskeisemmäksi.

Lisätietoja:

Janne Vuorinen